Förbered dig inför fotbollsmatchen

Inför en fotbollsmatch kan man känna en väldigt stor spänning. Spänningen kan vara där oavsett om man ska spela själv eller om man ska titta på en match som man länge har längtat efter. Ska man spela matchen själv behövs dock mer förberedelse än om man ska stå som åskådare. Här behövs otroligt mycket träning och styrka för att man ska orka prestera.

För att du ska kunna prestera så bra som möjligt när det väl är dags att ge sig ut på planen behöver du se till att ha ett hum om vad som komma skall. En fotbollsspelare kommer att sättas i många olika typer av situationer där både det fysiska och den mentala styrkan kommer vara avgörande för hur bra det går. Under en match är spelaren vanligtvis i konstant rörelse under en väldigt lång tid. För att din kropp ska orka med påfrestningen behöver du behålla skärpan hela tiden, men du måste också se till att ha energi i kroppen. Många fotbollsspelare lägger ett stort fokus på mat och kost. Det är t.ex. inte ovanligt att använda sig av vitaminer eller kosttillskott för extra boost! Det finns mängder med olika vitaminer att välja mellan, som hjälper kropp och sinne på olika sätt.

Rätt mat

Träning och teknik i all ära, men vilken mat man får i sig inför en match är också av högsta vikt. Här behöver du se till att du äter bra och näringsrik mat, men också att du äter rätt mängd. Det ska inte vara för mycket och inte för lite. En dag då du ska spela match kan det vara bra att äta cirka 2-4 timmar innan det drar igång. Se till att denna måltid har bra med kolhydrater och kom ihåg att även dricka mycket vatten. Känner du dig smått hungrig innan matchen så satsa på ett bra mellanmål, men ät aldrig mindre än 1 timme innan matchstart. Sportdryck är ett utmärkt alternativ för den som vill tillföra energi under själv matchen.

Ordentligt med sömn

En hjärna och kropp orkar inte prestera om den inte är ordentligt utvilad och därför är sömnen mycket viktigt för att prestera optimalt. Alla människor fungerar olika och det gäller även när det kommer till sovrutinerna. Vissa behöver mer sömn än alla, men rekommenderat är att sova cirka 8 timmar dagen innan matchen. Om man behöver kan även en powernap vara till stor hjälp. Detta fungerar dock bara om matchen är lagd senare på eftermiddagen.

Hitta en rutin som passar dig

Att ha en återkommande rutin inför en match kan hjälpa dig med förberedelsen på ett riktigt bra sätt. Skapa en rutin som passar för dig och som du vet att du kommer att kunna dra nytta av inför kommande matcher också. Det kan t.ex. handla om hur eller när du äter frukost, vad du äter eller vilken musik du lyssnar på för att komma igång. Rutinen kommer inte bara att göra dagen enklare, utan du kommer också mentalt att vara mer förberedd.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

en_USEnglish
en_USEnglish